صورت و معنا در شعر حسین منزوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده عاصم اسدی
- استاد راهنما محمود درگاهی امیر مومنی هزاوه
- سال انتشار 1392
چکیده
در گذشته، منتقدان، صورت و معنا را دو عنصر اساسی و متمایز متن ادبی به حساب می آوردند و در تحلیل های نظری و نقّادانه ی خود، هر یک از آن ها را مجزّا از هم بررسی می کردند . برخی از مکاتب ادبی ضمن توجّه به جنبه های جامعه شناختی، روان شناختی و انسان شناختی متن، به معنا بیش از صورت ارزش می دادند . در مقابل، فرمالیست ها ارزش ادبی را در فرم آن می دانستند و در بررسی یک اثر توجّه چندانی به معنا نداشتند . با انقلاب نیما، تلقّیِ جدیدی از نسبت صورت و معنا پدید آمد و کل ساختار شعر از حالت استقلال اجزا و ابیات به وحدت و یکپارچگی تمامی اجزا و عناصر شعر تغییر یافت. توجّه عمیق و آگاهانه به یکدستی فضای درونی وشکل ذهنی منسجم در غزل نو، از رهگذر این دگرگونی پدید آمد . منشأ این ساختار یکپارچه که به تشخّص، تشکّل و تمایز غزل منزوی انجامیده به دو رویکرد عمده تقسیم شد: تمهیدات صوری و زمینه های درونی و معنایی . بر پایه ی همین تلقیّ تازه از نسبت صورت و معنا، اشعار نیمایی و سپید منزوی آسیب شناسی شد
منابع مشابه
موسیقی شعر حسین منزوی
این رساله ، به بررسی جلوه های چند گانه ی موسیقی شعر ،در اشعار حسین منزوی می پردازد.به این منظور ،نخست در فصل اوّل به کلیّاتی چون تعاریف شعر ،وزن وموسیقی پرداخته آرای صاحب نظران ذکر می شود. فصل دوّم با عنوان آشنایی با شاعر ، به معرفی شاعر و آثار او پرداخته و در مورد فکر و زبان شاعر که در موسیقی شعرش بی تأثیر نیست ،توضیحاتی ارائه داده ایم. فصل سوّم که محور اصلی این رساله است، تحت عنوان کلّی موسیقی ...
15 صفحه اولتصویر رمانتیک در شعر حسین منزوی و بدر شاکر السیاب
نویسندگان و شاعران گاه به دلیل اشتراکهای زبانی، مذهبی، جغرافیایی و... نقاط مشترکی در فکر و عمل دارند و گاه تنها آثار آنهاست که این نقاط مشترک را مینمایاند. حسین منزوی و بدرشاکرالسیاب را شاید بتوان از گروه دوم دانست. اگر چه این دو شاعر را نمی توان به کلی پیرو رمانتیسم دانست، بسیاری از تصاویر شعری آنان در فضای مکتب رمانتیسم تولید شده است. تصاویری که از یک سو حالات روحی، احساسات درونی و ذاتیات ر...
متن کاملبرجستهسازیهای نحوی و واژگانی حسین منزوی در شعر
برجستهسازی از زیرشاخههای نقد فرمالیستی است که در آن نقدهایی که با ادبیبودن یک متن مرتبط است مورد توجه قرار میگیرد. با توجه به این نظریه شاعران و نویسندگان در آثار خویش برای جلوگیری از تکرار و یکنواختی ملالآور، دست به خلّاقیّت میزنند و با هنجارگریزیها، قاعدهکاهیها و یا قاعدهافزاییهایی که در سطح زبان انجام میدهند، سطح زبانی کلام را از حالت رکود خارج میسازند. از آنجا که حسین منزوی در عر...
متن کاملبررسی عشق در شعر حسین منزوی و نزار قبانی
عشق، کلیدواژه زندگی آمیخته با احساسات انسان و زمزمههای رمانتیک از یک احساس مثبت است که به قول مولانا طبیب جمله علتهای ماست و ژرفنای آن شاه کلید آهنگ شعری اکثر شاعران ما به ویژه نزار و منزوی است. وجود معشوق نیز که سرچشمه اصلی این رابطه عاطفی آمیخته با سودایی است در اشعار نزار قبانی و حسین منزوی مانند دیگر شاعران موج میزند. اما در شعر منزوی...
متن کاملنوآوریهای حسین منزوی در غزل
منزوی از مبتکران اصلی غزل نو است که ضمن در نظر داشتن ارزشها، قابلیتها و ویژگیهای برجسته و منحصر به فرد شعر کلاسیک، اشعار خود را به بسیاری از ظرافتها، تکنیکها و ویژگیهای مطرح در شعر نو آراسته است. وی در سرودن غزلهای خود از شگردها و نوآوریهایی بهره گرفته که سبب تمایز با غزلِ غزل سُرایان سنّتی و پیدایش شیوهای تازه در غزل شده است. در این مقاله به بررسی نوآوریها و ویژگیهای خاص اشعار او پرداخ...
متن کاملبررسی و مقایسه صورخیال در شعر حسین منزوی و قیصر امینپور
تصرف ذهن شاعر در مفاهیم و امور عادی زندگی و ارتباط آن با طبیعت حاصل بینش و آگاهی او از پدیدههای طبیعی و جهان بیرون است. مجموعه تصاویر حاصل از انواع صورخیال (استعاره، تشبیه، مجاز، کنایه) در دیوان هر شاعری بیانگر لحظههایی است که با درون و جهان درونی او سروکار دارد؛ در واقع، انعکاس روح، شخصیت و ویژگیهای درونی اوست. هدف این پژوهش بررسی عناصر خیال (استعاره، تشبیه، مجاز، کنایه) و بسامد هرکدام د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023